The junglelife & underwaterworld - Reisverslag uit Kampung Pasir Panjang, Maleisië van Mirthe Tilborg - WaarBenJij.nu The junglelife & underwaterworld - Reisverslag uit Kampung Pasir Panjang, Maleisië van Mirthe Tilborg - WaarBenJij.nu

The junglelife & underwaterworld

Blijf op de hoogte en volg Mirthe

03 Juli 2016 | Maleisië, Kampung Pasir Panjang

De eerste avond in de Cameron Highlands hebben we rondom het kampvuur meteen leuke mensen ontmoet. De Cameron Highlands staan bekend om de theeplantages en het mossy forest. We besluiten dan ook om de volgende dag met een groepje te gaan hiken door het gebied. Er zijn verschillende tracks maar jungletrack number 1 schijnt de leukste te zijn. Let's do it!

Frank, de Nederlandse manager van het guesthouse, vertelt ons dat je voor de jungletrack moet starten in het dorpje verderop en dat je heel gemakkelijk kunt liften. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Op het moment dat we willen opgeven stopt er een truck en mogen we achterin de bak springen, nice!

Nadat we in het dorpje (Bringtang) afgezet zijn, worden we verwelkomt door een lieve hond. Uiteindelijk komen we er niet meer vanaf en volgt ie ons mee de jungle in. Prima, hebben we meteen een guide! In ons beschermen was hij heel goed. Zo begon hij meteen te grommen naar twee mannen die we in de jungle tegenkwamen. Een goede guide was hij niet..

We wilden graag naar de theeplantages, maar we hadden het eerste bordje gemist waardoor we vervolgens na een lange hike uitkwamen bij een aardbeienboerderij in een ander dorpje. Oeps! De enige manier naar de theeplantages was om dezelfde route weer terug te lopen naar het begin. Wat een geluk, weer terug de jungle in! Waar trouwens heel veel mos is, vandaar de naam mossy forest!

Terug bij het begin hadden onze benen echt geen zin meer in nog een hike. De mannen (en de hond) wel! Samen met Nikki gingen we opnieuw liften. Nu zonder de mannen erbij, vonden we verrassend genoeg snel een lift! Twee aardige gasten hebben ons helemaal rondgereden en ons verschillende viewpoints laten zien. Met mooi uitzicht op de theeplantages.

Ze waren zelf onderweg naar de lokale markt om verse aardbeien te halen (van de aardbeiboeren daar). Ze namen echt drie zakken vol met aardbeien mee. Voor de hele familie. Na zonsondergang, tijdens de ramadan, wordt de maaltijd met de familie groots gevierd. Ook wij hebben een bakje aardbeien ingeslagen (die we vervolgens weer in een restaurant vergeten zijn.. )

De jongens bleken het lastiger te hebben en kwamen pas twee uur later terug. 's Avonds hebben we de avond bij het kampvuur afgesloten. De volgende ochtend vertrekken we namelijk samen met Bart, Damian, Grant en Nikki naar Taman Negara.

Taman Negara is een van de oudste jungles ter wereld! We hebben gekozen voor een plaatsje aan de rivier, met leuke floating restaurants. Als je de rivier oversteekt zet je meteen een stap in de jungle. We waren te laat aangekomen om diezelfde dag nog een hike te doen, dus zijn we met z'n allen gaan zwemmen in de rivier in de jungle. Mooi helder water en zo rustig! Bijna geen andere mensen en het lijkt alsof de jungle alleen van jou is. Optimaal genieten!! Helaas is bij de eerste onderwaterfoto m'n (waterproof?) camera gesneuveld. Die ligt nog steeds te drogen in de rijst!

De volgende dag gaan de meiden en mannen apart op pad. Wij hebben gekozen voor een dagtour. Eerst zijn we naar de hangbruggen geweest. Smal en instabiel maar totaal niet eng! Als je valt, dan val je in een net. Daarna zijn we drie tot vier uur gaan hiken. Toen werd ik nog aangevallen door een bloedzuiger. Gelukkig had ik het op tijd door en heb ik hem van me af kunnen slaan, voordat ie nog maar 1 druppel bloed op had. Yeah! Daarna zijn we gaan afkoelen in de rivier, hebben we van rivierwater thee gemaakt en heeft onze gids ons nog geschminkt met de modder uit de rivier. De dag hebben we afgesloten met een boottocht door de jungle. Ze noemen het hier rapid shooting. Je kaatst over het wilde water en het water plenst over je heen. 's avonds hebben we lekker gegeten: girls night only! Ook een Spaanse meid sloot zich bij ons aan.

De mannen hebben die nacht in een grot in de jungle geslapen. Daar leven enorme spinnen, slangen, vleermuizen, bloedzuigers en zeg maar alles wat je niet tegen wilt komen in je slaapzak.

De volgende ochtend nemen we afscheid van Nikki en vertrekken we alvast richting de perhentian islands. Bart en Grant komen ons wss een dag later achterna reizen.

Het verkeer op weg naar de haven zat erg tegen. De moslims hebben een dag vrij en iedereen gaat op pad. Dankzij onze abnormaal rijdende chauffeur hebben we de laatste boot gehaald en zitten we nu op het eiland. Het is een klein paradijs. de zee is blauwer dan blauw, het zand is zo wit, de jungle op de achtergrond, weinig toeristen, paar accommodaties, restaurantjes en barretjes op het strand. De stroom gaat op bepaalde tijdstippen uit. Ook de wi-fi is hier niet super. Back to nature! En genieten van al het moois! We slapen in een beachhut aan het strand.

Vandaag hebben we samen met Victoria, de Spaanse meid, en haar moeder een snorkeling tour gedaan. We hebben gezwommen tussen o.a. koraal, regenboogvissen, nemo's en haaien. Totaal niet eng en het mooiste wat ik ooit heb gezien in een zee. Onderwater is het hier dus net zo mooi als bovenwater. Helaas doet m'n camera het nog steeds niet en heb ik geen foto's kunnen maken.

Tijdens het typen van dit verslag lig ik nog steeds lekker op het strand. Je kleurt hier aardig snel bij want de zon is zo fel! Tijd voor een verfrissende duik.

Jullie horen weer van mij als ik op een volgende bestemming ben. Inmiddels hebben we onze binnenlandse vluchten geboekt en gaan we de volgende bestemmingen nog bezoeken: Penang, Kuching (Borneo), Singapore, Pulau Tioman, Melakka en Kuala Lumpur.

See you! Dikke kus vanuit Malaysia!